Antara perkara yang perlu dibezakan ialah ungkapan ‘izin’ dan
‘redha’.Apa yang kita izinkan tidak semestinya kita redha. Juga sebaliknya apa
yang kita redha tidak semestinya kita izinkan. Juga mungkin apa yang kita
izinkan itu kita redha, atau sebaliknya juga mungkin apa yang kita redha maka
kita izinkan. Kita mungkin memberikan kebenaran atau memboleh sesuatu yang di
bawah penguasaan kita berlaku dalam keadaan redha ataupun tidak redha. Apa yang
kita izinkan bukanlah semestinya kita redha atau suka. Misalnya jika seseorang
pemerintah muslim mengizinkan bukan muslim membina rumah ibadah mereka,
bukanlah semestinya bererti pemerintah tersebut meredhai kekufuran atau
penyembahan selain daripada Allah.
Keizinan itu diberikan mungkin disebabkan kerana hak-hak mereka
sebagai bukan muslim dalam mengamalkan agama dan cara hidup mereka. Pemerintah
mengatur urusan rakyat dengan adil dan saksama. Keizinan atau kelulusan yang
diberikan oleh pemerintah bukan menunjukkan akidahnya telah rosak atau dia
telah menghalalkan yang haramApa yang ingin dijelaskan ialah bukan semestinya
setiap yang diizinkan itu diredhai oleh seseorang. Begitu juga di dalam islam,
apa yang terjadi itu semuanya diatas keizinan dari Allah namun kita perlu tahu
bahwasanya setiap perkara yang berlaku dan terjadi di alam ini tidak semestinya
diredhai Allah. Contohnya Allah izinkan orang-orang kafir terus mensyirikkan
Nya dan Allah jua mengizinkan penyembahan hanya pada Nya tanpa mensyirikkan
Allah.Namun timbul persoalan disini ialah apakah Allah redha akan pensyirikkan
ke atas Nya ? Sudah tentu Allah SWT tidak akan sama sekali meredhai perbuatan
mensyirikkan Nya.
Jika dimbas pada zaman dahulu,betapa ramai wanita zaman dahuhu yang
mengizinkan bapa mereka mengahwinkan mereka, sedangkan jantung hati mereka
tidak redha. Ada juga sesuatu perkara itu Allah redha dan Allah suka tetapi
Allah tidak izinkan perkara itu berlaku. Misalnya kita ingin melaksanakan
ibadah haji dan perkara itu Allah suka dan redha namun tanpa izin Nya kita
belum berkesempatan melaksanakan ibadah haji tersebut.Dalam konteks kehidupan
seharian,ada keadaan di mana kita izinkan sesuatu dengan penuh redha. Juga ada
keadaan di mana kita meredhai sesuatu tetapi tidak dapat mengizinkannya. Kita
tidak mengizinkan mungkin disebabkan sebab-sebab tertentu .Oleh itu,sebagai
seorang muslim,kita perlu fahami maksud sebenar apa yang dikatakan izin dan
redha tersebut. Sedarlah akan kita bahawa setiap perkara yang di izinkan oleh
Allah tidak semestinya diredhai Allah.
No comments:
Post a Comment